Minister Camiel Eurlings van Verkeer zei dit vrijdag na afloop van de
wekelijkse ministerraad.

De ANWB kondigde vorige week een ledenpeiling over de kilometerheffing aan. De
Bondsraad van de organisatie komt zaterdag bijeen.

Factor ANWB
Eurlings zei dat de steun van de ANWB, die vier miljoen leden telt, voor hem
erg belangrijk is. Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel,
benadrukte hij. "Dat is meer dan een meerderheid in de Tweede Kamer.
Als de gemiddelde automobilist er tegen is, komt de heffing er niet."

De ANWB zou daarmee terugkomen van zijn aanvankelijke steun aan de
kilometerheffing. Eurlings wees erop dat de organisatie aan de wieg heeft
gestaan van de plannen. De vorige en de huidige ANWB-directeur, Paul Nouwen
en Guido van Woerkom, behoren tot de bedenkers van de heffing.

Zonder heffing duurder uit
Eurlings wees nog wel op het risico dat automobilisten duurder uit kunnen
zijn als de heffing van de baan is. Volgens hem wordt in het kader van de
heroverwegingsoperatie gedacht aan het installeren van tolconstructies. De
heroverwegingsoperatie behelst door het kabinet voorgenomen
miljardenbezuinigingen waarop ambtenaren broeden.

De bewindsman is geen voorstander van tolconstructies. "Ik hoop niet dat
oude spoken langskomen." Hij doelde op de tolpoortjes die een van zijn
voorgangers, Tineke Netelenbos, wilde. Automobilisten zouden daardoor
bovenop de wegenbelastingen per passage 5 tot 7 gulden kwijt zijn. Eurlings
zei dat het systeem van kilometerheffing "niets extra" kost.

Reactie GroenLinks
"Belachelijk", reageerde GroenLinks-Tweede Kamerlid Kees Vendrik. De
ANWB is volgens hem een belangrijke partij, maar de Kamer beslist of de
heffing wordt ingevoerd. "Als Eurlings een referendum wil, had hij dat
moeten uitschrijven. Dan kunnen alle Nederlanders meestemmen."

Vendrik wil Eurlings dinsdag in het vragenuurtje aan de tand voelen. Ger
Koopmans (CDA) ziet de uitkomst van de peiling met vertrouwen tegemoet. "De
ANWB is niet bezig met een plat referendum. Automobilisten weten dat we
zonder de heffing alleen maar meer files krijgen."

Lees ook:

Analyse Mathijs Bouman: Kilometerheffing moet pijn doen

Opinie Mathijs Bouman: Kilometerheffing: een prima idee

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl